Khamis, Julai 31, 2008

Binatang Kesayangan Damira

Bila kite sebut sahaja binatang kesayangan untuk anak-anak kecil mungkin ramai yang akan terpikir binatang seperti kucing, tikus @ ikan kerana ianye senang di bela dan juga mudah untuk dijinakkan.
Tapi bagi si kecil aku ni lain pula................ kura-kura adalah binatang kesayangannye. Damira akan berbual dengan kura-kura @ pun nama manja totis mcm dia berbual dgn kekawanya. Ayah dia pula siap belikan buai dan diletakkan disebelah akuarium tempat tinggal totis, sebab kata damira senang dia nak bagi totis makan, tp sebenarnye yang aku nampak dia suka berbual.
Aku kekadang pun hairan dengan damira dengan totis pun bleh layan cakap hehehehe........... dan setiap hari rutin dia sebelum pegi sekolah akan bagi totis makan kekadang dah mcm org bercinta kalau nak tunggu dia bagi totis makan.
Sebenarnye totis tu aku x beli pun tapi jumpa kat jalan. Waktu itu kg abahku di batu pahat banjir dan masa aku ke kg air sudah surut sikit tapi parit2 besar masih penuh dengan air. Semasa dlm perjalanan pulang, tetiba adikku memberhentikan keta kerana ada kura-kura melintas, apelagi aku pun klua dan terus amik totis bawa masuk dlm keta waktu yang sama ade juga org berhentikan keta nak amik tapi bak kata pepatah siapa cepat diala yang dapat hehehehe.......... lagipun mase tu totis lintas betul2 kat depan keta kami.
Mase dalam keta asyik nak klua aje, mula2 aku takut juga damira kejap2 menjerit bila nampak kepala totis klua.... kekadang geli pun ade bila tengok kepala totis. Dah dekat setahun totis tinggal dgn kami seronok jaga totis, bila mase hubby tukarkan air aku akan mandikan totis dengan berus, totis pula diam aje mcm dah tau time utk mandi, si kecik pula jadi mando suruh gosok itu, gosok ini dia pun pandai bising kalau air totis kotor siap cakap lg nnt totis x nampak nak jalan hehehehe...... ade2 aje anak ku itu.



Ini pula gambar kura2 kat Hosp. Tun Aminah JB yang aku sempat amik semasa melawat suami umi yang kena operation, biaselah kecik aku ni pantang nampak kura2


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails